Vedlegg 7. Henting av passasjerer på Taxiområdet OSL
Vedlegg til Avtale om Passering («Passeringsavtalen»).
1. Generelt
Formålet med Passeringsavtalen er å legge til rette for at Rubynor, på vegne av Avinor, kan tilby gode taxitjenester, høykvalitetsservice og konkurransedyktige priser for reisende på OSL. Et viktig element i denne forbindelse er at passasjerene selv skal ha rett til fritt valg av taxi, basert på passasjerenes særlige behov og ønsker.
Dette vedlegget spesifiserer ordning hvor taxikunder foretar bestilling av taxi enten via Rubynors bestillingsmaskiner, apper eller via assistert bestilling av Rubynor.
2. Henting av taxikunder på taxiområdet
Taxier oppholder seg i depoet i påvente av mottatt bestilling.
All henting av passasjerer på definert pick-up point i taxiområdet OSL er betinget at taxi har mottatt bestilling fra Rubynors bestillingsmaskiner, apper eller via assistert bestilling av Rubynor. Melding om henting av kunde mottas i Flytaxien.no/Taxiskjerm, sms eller via Selskapstilknyttet (ekstern) app.
-
Registrering av mobiltelefon
Det er et krav at taxisjåfør har registrert sitt mobilnummer på Flytaxien/Min side for å kunne motta bestillings sms.
Henting av passasjerer, på Taxiområdets pick-up point, uten at Rubynor har registrert bestilling digitalt ansees som brudd på denne avtalen og vil medføre sanksjon i henhold til gjeldende regelverk.
Fra ankomst taxiområdets pick-up point, til bevegelse ut fra terminal med passasjer, skal ikke overstige 15 minutter. Overstiges tidsbegrensingen skal Rubynor varsles om begrunnet forsinkelse.
Overholdes ikke tidsavgrensning, eller at begrunnelse for oversteget tid på taxiområdets pick-up point ikke godkjennes, har Rubynor rett til å utstede sanksjon.
3. Responstid
Det betinges at taxisjåfører i depot til enhver tid har tilgang til digital klient som kan motta bestilling fra Rubynors bestillingssystem, eller Selskapstilknyttet app. Digital klient kan være smartphone, nettbrett eller pc.
Responstid fra mottatt bestilling til taxien er satt i bevegelse mot pick-up point er fire minutter.
Sjåfører som av ulike årsaker, ikke vil ha mulighet til å sette bil i bevegelse mot taxiområdets pick-up point innenfor definert tidskrav, skal kunne sette taxien i en kortvarig “pause” som setter taxien i en “ikke bestillingsbar” status. Denne pausen er kortvarig, og vil ikke gi sjåføren anledning til å forlate depoet.
"Ikke bestillingbar" kan ikke settes av sjåfør etter at bestilling er mottatt.
Rubynor kan til enhvertid endre tidvindu for "ikke bestillingsbar". Tidsvindu skal i forkant av innføring og endring kommuniseres til sentraler, løyvehavere og sjåfører.
-
Advarsler og sanksjon knyttet til responstid
Overskrides responstid utstedes det automatisk advarsel til løyvehaver, med påhørende varsel om at gjentatte responstid overskridelser kan medføre sanksjon.
Overskrides makstid for bevegelse mot taxiområdets pick-up point utstedes det automatisk sanksjonsvarsel til løyvehaver.
Rubynor kan til enhvertid endre terskelverdier for responstid og makstid. Terskelverdier skal i forkant av innføring og endring kommuniseres til sentraler, løyvehavere og sjåfører.
-
Tilgjengelighet mobiltelefon
Skulle det være nødvendig å kontakte taxi i forbindelse med en bestilling, er taxien forpliktet å svare på telefonhenvendelse. Av den grunn skal telefon stå i en status hvor taxi oppfatter og svarer på oppkall umiddelbart.
Overholdes ikke plikt til å besvare oppkall umiddelbart har Rubynor rett til å utstede sanksjon.
4. Køsystem depot
Innsjekk depot avgjør hvilken køplass taxi har for mottak av bestilling fra passasjer.
I tilfeller hvor det bestilles taxi fra selskap X, uten spesifiserte tilleggstjenester som barnesete, ekstra bagasjeplass og lignende, hvor det er flere taxier fra samme selskap som kvalifiserer til å kunne hente passasjer, vil taxi som sjekket inn tidligst på depot fra selskap X motta bestillingen.
Køsystem gjøres gjeldende på samme måte for, men ikke begrenset til, øvrige bestillinger så som nullutslippsbiler, stasjonsvogner, maxitaxier og taxi med barnesete.
5. Temporært spotkøsystem
Rubynor kan til enhvertid endre fra kun digital bestilling før oppkjøring til pickup point, til at taxier blir kalt opp til spotkøsystem.
Tilfeller hvor dette kan bli aktuelt er:
-
Togstans
-
Bestillingssystemer er ute av drift.
-
Øvrige situasjoner hvor kapasitet bestillingssystemer må kompletteres med spotkø tilgjengelige taxier
6. Motstrid
Ved motstrid mellom dette vedlegget og Passeringsavtalen går dette vedlegget foran.